דרמה באיראן: מסוק של הנשיא ראיסי היה מעורב בתאונה; "חשש ממשי לחייו"

המסוק של נשיא איראן איברהים ראיסי היה מעורב בתקרית, ככל הנראה תאונה. לאחר שעות רבות, דווח כי המסוק אותר - אך הסהר האדום הכחיש את הדברים. גורם איראני רשמי: "חייהם של הנשיא ושר החוץ שהיה גם הוא בפמליה בסכנה, המידע מהזירה מאוד מדאיג"

זמן צפייה: 07:25

מסוק שנשא את הנשיא האיראני איברהים ראיסי היה מעורב היום (ראשון) ב"תקרית", ככל הנראה תאונה, בתום ביקור מדיני באזרבייג'ן. על פי חלק מהדיווחים באיראן, המסוק שהיה מעורב בתאונה הוא חלק משיירה של שלושה מסוקים, עליהם שהה בנוסף לראיסי גם שר החוץ של הרפובליקה האסלאמית, חוסיין אמיר עבדאללהיאן. גורמים ישראלים כבר העבירו למדינות העולם מסר לפיו היא "אינה קשורה לאירוע". בשעות הערב דווח כי צוותי חילוץ איתרו את המסוק של הנשיא, לאחר שעות שעל חיפושים. עם זאת, הסהר האדום באיראן הכחיש את הדיווחים.

על אף שטהרן טרם פרסמה הודעה רשמית בנוגע למצבם של ראייסי ועבדאללהיאן, גורם איראני רשמי אישר: "חייהם של הנשיא ושר החוץ בסכנה, יש בנו עדיין תקווה אבל המידע שזורם מהזירה מאוד מדאיג". במידה שראיסי אכן נהרג בתקרית האווירית, ההשלכות עבור הרפובליקה האסלאמית עשויות להיות משמעותיות.

מוקדם יותר, לאחר שפורסמו מספר דיווחים סותרים בכלי תקשורת איראניים, שר הפנים של איראן, אחמד וחידי, אישר כי אחד המסוקים בפמליה הנשיאותית חווה "נחיתה קשה" - וכי הקשר עמו אבד. וחידי הוסיף כי צוותי חילוץ עדיין בדרכם למקום - אך הם מתעכבים בעקבות תנאי מזג אוויר קשים.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405191721' autoplay='0' credit='' desc='התיעוד האחרון של ראיסי לפני היעלמות המסוק' poster='' kid='1_bwpo8a2s' duration='79']

ראיסי עם נשיא אזרבייג'ן, היום
ראיסי עם נשיא אזרבייג'ן, היום | צילום: רויטרס
תמונה אחרונה בה נראה המסוק של ראיסי
תמונה אחרונה בה נראה המסוק של ראיסי

ברקע חוסר הוודאות, רשת התקשורת האיראנית "פארס" פנתה לציבור בבקשה "להתפלל למען הנשיא". בדיווח של סוכנות הידיעות האיראנית החצי-רשמית, "תסנים", נכתב: "לאחר הדיווחים הראשוניים על התקרית במסוק של הנשיא, כוחות של הסהר האדום וכוחות צבאיים הוזעקו והחלו לחפש אחר המסוק הנשיאותי".

בנוסף לראיסי ושר החוץ עבדאללהיאן שהו על המסוק בכירים נוספים במשטר האיראני, ודובר הממשלה בטהרן עדכן כי חלק מבכירי המשטר נסעו לאזור התקרית כדי לעקוב אחר התפתחות האירועים.

עד כה לא נחשף מהו הגורם לתקרית שאילצה את המסוק לנחות באזור הגבול איראן-אזרבייג'ן, אך כלי התקשורת ציינו כי מזג האוויר באזור מקשה על טיסת מסוקים, והוא כולל ערפל סמיך, רוחות עזות וגשם חזק. תנאי מזג האוויר מקשים כאמור גם על צוותי החילוץ שמבקשים לאתר את המסוק הנשיאותי.

נשיא איראן איברהים ראיסי
נשיא איראן איברהים ראיסי | צילום: רויטרס

ראיסי, בן 63, נבחר לנשיאות איראן בשנת 2021 והוא נחשב לאיש אסלאם קיצוני ואחד מהקולות הבולטים נגד ישראל בבמה הבינלאומית. בטרם נבחר לנשיא כיהן כתובע הכללי של איראן - והוא זכה לכינוי "התליין מטהרן" בעקבות הוצאות להורג של בין 4,482 ל-30,000 אסירים פוליטיים.