רצח הנער ניסים שטרית: בוטל האישום נגד בנימין זאבי

בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל את טענת ההגנה, וביטל את האישום נגד זאבי, שהואשם במעורבות ברצח הנער ניסים שטרית ב-1986. זאת בשל העובדה שבזמן הרצח, לפי נוסח החוק טרם תיקונו - נקבע כי סעיף ההתיישנות על העבירה עומד על 20 שנה לאחר ביצועה

בנימין זאבי
בנימין זאבי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בית המשפט המחוזי בירושלים ביטל היום (שני) את האישום נגד בנימין זאבי שהואשם במעורבות ברצח הנער ניסים שטרית בשנת 1986. ביהמ"ש קיבל את טענת ההגנה כי התיק התיישן, והביאה לביטול כתב האישום ולסיום ההליכים נגד זאבי.

בהחלטת ביהמ"ש המחוזי בירושלים נכתב כי "בעקבות תיקון שנעשה בחוק סדר הדין הפלילי התשמ"ד-1982, כיום אין כלל התיישנות על עבירת הרצח שבה הואשם הנאשם. אולם במקרה זה חקירת הרצח קדמה לתיקון לחוק, ולכן התיקון אינו חל על המקרה, ויש לבדוק אם העבירה התיישנה לפי דיני ההתיישנות שהיו בתוקף בזמן ביצוע העבירה והחקירה".

לפי נוסח החוק טרם תיקונו ועל-פי הדין החל על תיק זה, עבירת רצח מתיישנת בחלוף 20 שנה לאחר ביצוע העבירה, אלא אם מתקיים אחד החריגים שנקבעו בחוק. במקרה של רצח ניסים שטרית, עברו למעלה מ-20 שנה מאז רציחתו, כך שהעבירה התיישנה.

ניסים שטרית

כתב האישום נגד זאבי הוגש בשנת 2021 על-ידי הפרקליטות בבית המשפט המחוזי בירושלים. זאת, לאחר שאחד החשודים סיפר שהיה הנהג של החבורה שחטפה את שטרית והעלימה אותו.

לדבריו, הוא נהג תחת איומים ביום שבו שטרית נרצח, מדירת ההפעלה של משמרות הצניעות אל היער שבו בוצע לכאורה הרצח. כאשר חזרו מהיער, לדבריו, הם חזרו בלי שטרית. על-פי כתב האישום, עקב סירובו של שטרית לחדול מ"פגישותיו עם בחורות", הנאשמים קשרו קשר כדי לחטוף אותו, הזמינו אותו לדירה זרה תחת התחזות לבחורה ששיתפה פעולה עימם, איימו על חייו והיכו אותו קשות, על-מנת שיחזור בתשובה.

שטרית מצא את מותו ביער, לאחר שנחטף והוסע הרחק מהדירה אליה הוזמן. הוא הוכה נמרצות בראשו על ידי מספר רב של אנשים ממשמרות הצניעות, ונקבר על-ידי הנאשמים בעזרת כלי ברזל. "חלק מהמעורבים עדכנו את ברלנד כי הכאתו של שטרית הסתיימה במותו".