מנהלי בתי"ס לקיש: "חסרים מעל 100 מורים, די לטמון את הראש בחול"

30 מנהלות ומנהלי בתי ספר יסודיים ממחוז תל אביב שיגרו מכתב נוקב לשר החינוך, בו מחו על המחסור החריף במורים לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"ה - ומציעים פתרונות אפשריים למצוקה. "דרוש אומץ ולקיחת אחריות להתארגנות מחדש של מערכת החינוך"

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

30 מנהלות ומנהלי בתי ספר יסודיים ממחוז תל אביב שיגרו היום (ראשון) מכתב לשר החינוך יואב קיש, בו מחו נגד המחסור החריף במורים בבתי הספר - העומד על כ-100 מורים בבתיה"ס היסודיים. במכתב הציעו מספר פתרונות אפשריים למצוקה, כמו קיום יום לימודים מרחוק אחת לשבוע, גיוס מורות חיילות לכל בית ספר שיש בו חוסר, קיצור שעות האורך של בית הספר, ועוד. "דרוש אומץ ולקיחת אחריות להתארגנות מחדש של מערכת החינוך. לא נוכל להמשיך לנהל בתי ספר ללא כוח אדם ראוי, מתאים ואיכותי", כתבו.

"כעובדי משרד החינוך, אנו רואים חשיבות לקבל אחריות ולטפל בסוגייה באופן מעמיק ורציני - לא עוד הטמנת הראש בחול! לא נוכל להמשיך לנהל בתי ספר ללא מורים, לא נתפשר עוד בקבלת מורים לא מתאימים, לא נאפשר עוד הכנסת ושילוב מורים ללא הכשרה והשכלה", כתבו מנהלות ומנהלי בתי הספר, שהדגישו: "ילדי ישראל יקרים לנו מפז ואל לנו לאפשר קיום מערכת בינונית ולא מקצועית".

כיתה בבית ספר (אילוסטרציה) שביתה כיתה ריקה שביתות
כיתה בבית ספר (אילוסטרציה) | צילום: פלאש 90

מנהלי בתיה"ס טענו במכתבם כי כיום מועסקים בבתי הספר מורים ללא הכשרה והשכלה מתאימה, והדבר פוגע בחוסנה ובאיכותה של המערכת - דבר שלטענתם "ניכר גם כלפי חוץ ובעיקר אל מול קהילת ההורים". עוד טענו כי "אנו עסוקים רבות ב'כיבוי שריפות' בשל אי-התאמתו של חלק מהצוות לתפקיד חשוב זה", ואף כי "בית ספר, הנלחם באופן בלתי פוסק כדי לשרוד, מתקשה להתפתח".

בית ספר תיכון בתל אביב
בית ספר תיכון בתל אביב | צילום: פלאש 90

"מסמך זה נכתב לאחר חשיבה רבה. רגע לפני פתיחת שנת הלימודים תשפ"ה אנו נמצאים עם מחסור של מעל 100 מורים. ביוזמתך, כבר בחודש אוגוסט הוקם צוות בין-מקצועי שתפקידו למצוא פתרונות לבעיה על-ידי מתן תמריצים רלוונטים, אך יחד עם זאת, אנו לא מצליחים למצוא פתרונות אופרטיביים ראויים למצב", הוסיפו.

את המכתב סיימנו בפנייה לשר קיש. "שר החינוך היקר, אל לנו להגיע לתהומות ולמקומות נמוכים מעבר לאלה שהגענו אליהם בשנים האחרונות. מזה למעלה מעשור סובלת מערכת החינוך ממחסור גדול באנשי חינוך כמו מחנכים, מורים מקצועיים, יועצות ועוד. מערכת החינוך אינה יכולה להיראות כבעבר".