אלפים במצעד החיים, בראשם שורדי שואה שניצלו בטבח ומשפחות חטופים

את המצעד הובילו 55 שורדי שואה - ששבעה מהם שרדו גם את טבח 7 באוקטובר. הם צעדו לצד ליאת אצילי, גבריאלה ליימברג ופרננדו מרמן ששוחררו משבי חמאס, ועם קרובי חטופים. ליימברג אמרה לחדשות 13: "היום יש לנו את המדינה שלנו, אבל אנחנו במשבר גדול"

זמן צפייה: 03:39

בצל אירועי טבח 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל: מצעד החיים המסורתי בין המחנות אושוויץ ובירקנאו בפולין נערך היום (שני), ואותו הובילו 55 שורדי שואה - ששבעה מהם שרדו גם את טבח השבת השחורה. הם צעדו לצד ליאת אצילי, גבריאלה ליימברג ופרננדו מרמן ששוחררו מהשבי. ועם קרוביהם של החטופים עומר וינקרט, אליקים ליבמן, יאיר ואיתן הורן, יוסוף וחמזה אלזיאדנה ואלכס דנציג.

שורדי השואה הצועדים בראש המשלחת הם בלה חיים, שנכדה יותם נחטף מביתו בכפר עזה ונהרג בשוגג מאש צה"ל, דניס גבאי מאשקלון, שהייתה בבית ילדיה בקיבוץ רעים בעת המתקפה, דניאל לוז מקיבוץ בארי, שמיל ברקו מאשקלון, שביתו נפגע מרקטה, יהודית צמיר מקיבוץ מפלסים, ז'קלין גליקסמן מעין השלושה וצילי וינקרט, שנכדה עומר נחטף מהמסיבה ברעים. בלה חיים מסרה: "אף אחד לא יפיל אותי, ואני אמשיך לעמוד זקופה. אשתתף במצעד החיים כי יותם צעד פה ואני הולכת בעקבותיו".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405061713' autoplay='0' credit='' desc='גבריאלה ליימברג: "היום יש לנו את המדינה שלנו, אבל אנחנו במשבר גדול"' poster='' kid='1_pml84bb8' duration='278']

במצעד משתתפת גם גבריאלה ליימברג, שנחטפה לרצועת עזה והוחזרה לאחר 53 ימים במסגרת עסקת החטופים, בעוד שקרוביה לואיס הר ופרננדו מרמן חולצו במבצע צבאי. ליימברג אמרה לחדשות 13: "תמיד רציתי להגיע למצעד החיים, כשלפני 80 שנה יהודים צעדו את צעדת המוות. אז לא הייתה לנו מדינה, העם היהודי היה מפוזר בכל העולם. היום יש לנו את המדינה שלנו, אבל אנחנו במשבר מאוד גדול, לפני 7 באוקטובר ולאחר מכן עוד יותר. יש לי תקווה שעוד נוכל להסתכל קדימה ולהשתקם מהאסון הגדול, אבל רק אחרי ש-132 החטופים יחזרו הביתה".

על האפשרות שפעולה ברפיח תימנע עסקת חטופים חדשה אמרה: "אני מודאגת מאוד ממה שקורה. מאז העסקה, שבה אני יחד עם בתי ואחותי השתחררנו, שום דבר לא קורה. זה מאוד מתסכל שהמנהיגים שלנו לא עושים את המעשה שצריך לעשות ולהגיע לעסקה ולשחרור החטופים. אני רוצה לחשוב על החיים, ושתהיה לנו תקווה ומנהיגים שיובילו אותנו לחיים ולא למוות".

Whatsapp Image 2023 04 18 At 1
מצעד החיים, ארכיון | צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

כ-5,000 אנשים, ביניהם 80 שורדי ושורדות שואה ממוצא הונגרי, השתתפו אתמול במצעד החיים שנערך בבודפשט לציון 80 לרצח יהודי הונגריה. המצעד, שהתקיים תחת כוחות אבטחה כבדים, הסתיים בטקס בתחנת הרכבת קלטי ממנה יצא המשלוח הראשון של יהודי העיר לאושוויץ-בירקנאו. לאחר מכן, יצאה "רכבת החיים" מבודפשט לאושוויץ, כשעליה 500 תלמידים הונגרים שהגיעו למצעד בפולין. לצד אלפי בני הנוער שהשתתפו במצעד, השנה צעדה לצידם גם משלחת של ראשי אוניברסיטאות מובילות בארה"ב, על רקע העלייה באנטישמיות בקמפוסים, וכן יוצרי תוכן ברשת טיקטוק מרחבי העולם.

רה"מ בנמין נתניהו בטקס ביד ושם
רה"מ בנמין נתניהו בטקס ביד ושם | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום בטקס "לכל איש יש שם" שנערך בכנסת כי "היקף הקטל בשואה שקול ל-5,000 פעמים 7 באוקטובר. זו לא הייתה שואה כי יש לנו כוח מגן". נשיא המדינה יצחק הרצוג הוסיף: "השנה, שבר על שבר הושברנו, ועינינו ראו מראות שלא חשבנו שנראה עוד, כעם חופשי בארצו. פצעי 7 באוקטובר עדיין פעורים בליבנו. אנחנו אבלים ושכולים ולא נוכל לשקוט כל עוד אחינו ואחיותינו חטופים בידי מרצחי חמאס".

בעצרת יום הזיכרון לשואה ולגבורה שנערכה אתמול ברחבת יד ושם, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני רוצה להבהיר: לעולם לא עוד - זה עכשיו. כי 80 שנה אחרי השואה, אחרי הרצח הנורא של שליש מעמנו, שוב קמו עלינו אנשי רשע, חדורי אכזריות תהומית שטבחו, התעללו וחטפו. אני מבקש לחדד - מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר לא הייתה שואה. לא בגלל היעדר הכוונה, אלא בגלל היעדר היכולת לעשות זאת".

רה"מ הוסיף: "הכוונה היא אותה כוונה. הנאצים ומחבלי החמאס מונעים מאותה מטרה בדיוק. הם חטפו את אחינו ואחיותינו ועדיין מחזיקים את מחציתם במרתפים החשוכים. אנו נחושים להוציא את כולם מן התופת האפלה הזו - הן החיים והן החללים. אנו נילחם במפלצות החמאס ונשלים את חיסול יכולותיו. הם מתגאים ברציחותיהם ומשדרים אותן בשידור חי. בחדר ילדים בעזה נמצא עותק של מיין קאמפף בתרגום לערבית. זהו קו ישר ושחור מחבר בין המרצחים".

עצרת יום הזיכרון לשואה ולגבורה ברחבת יד ושם
עצרת יום הזיכרון לשואה ולגבורה ברחבת יד ושם | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בישראל חיים כיום כ-133 אלף שורדי ושורדות שואה, כ-2,500 מהם חוו את מאורעות 7 באוקטובר בעוטף. כ-2,000 שורדי ושורדות שואה נאלצו להתפנות מבתיהם בעקבות המלחמה, 86 מתוכם הלכו לעולמם בחצי השנה האחרונה.