חמאס: "מקבלים את מתווה הפסקת האש", גורמים בישראל: "זה תרגיל"

ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור, אסמאעיל הנייה, מסר את תשובתו למצרים ולקטר. גורמים בירושלים הבהירו: "חמאס השיב להצעה מצרית שאינה מקובלת על ישראל, מטרתם לדחות את הפעולה של צה"ל ברפיח". לשכת רה"מ: "קבינט המלחמה החליט על המשך פעולה ברפיח, משלחת מקצועית תנסה למצות את ההסכם עם המתווכות"

זמן צפייה: 09:21

לאחר מספר ימי המתנה מתוחה, חמאס פרסם הערב (שני) הודעה רשמית בה נמסר כי הוא מקבל את המתווה המצרי להפסקת אש ברצועת עזה. ההודעה הועברה על ידי ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, למצרים ולקטר - והתקבלה גם בירושלים. בתגובה להודעת ארגון הטרור, גורמים בישראל הבהירו כי חמאס הביע הסכמה למתווה מצרי "מרוכך" שאינו מקובל על ישראל - כחלק מתרגיל שמטרתו לדחות את פעולת צה"ל ברפיח. לצד זאת, בכיר ישראלי לא שלל את ההצעה על הסף.

בעקבות ההתפתחויות, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי קבינט המלחמה קיימו התייעצות טלפונית, בסופה נמסר מלשכת רה"מ: "קבינט המלחמה החליט פה אחד שישראל ממשיכה בפעולה ברפיח כדי להפעיל לחץ צבאי על החמאס במטרה לקדם את שחרור חטופינו ושאר מטרות המלחמה". לצד זאת, בהתייעצות של קבינט המלחמה הוחלט כי ישראל תמשיך לקחת חלק במגעים לעסקת חטופים. "על אף שהצעת החמאס רחוקה מהדרישות ההכרחיות של ישראל, ישראל תשלח משלחת של דרגי עבודה למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם בתנאים שמקובלים על ישראל", נמסר בהודעה.

חרף החשדנות שהביעו גורמים בירושלים, העובדה שחמאס מתכוון לשגר מחר משלחת מטעמו לשיחות בקהיר, בעת בה גם ראש ה-CIA ויליאם ברנס הביע אופטימיות מסוימת לגבי הסיכויים להגיע לעסקה, עשויים בכל זאת להחיות מחדש את המגעים להפסקת אש ברצועת עזה, שעמדו בפני קריסה בימים האחרונים.

עיקרי המתווה שעליו השיב חמאס
עיקרי המתווה שעליו השיב חמאס

המתווה המצרי שעליו השיב חמאס, שכאמור הוצע על ידי מצרים מבלי שהתקבלה הסכמה ישראלית לגביו, כולל את שחרורם של 33 חטופים בתמורה לשחרור של 900 עד 1,000 אסירים פלסטינים מהכלא הישראלי, הפוגה בלחימה למשך שישה שבועות וכן הגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועה.

לפי אחד הדיווחים בתקשורת הערבית, חמאס הסכים לוותר על דרישתו לסיום המלחמה, בטענה שארצות הברית סיפקה ערבויות לפיהן ישראל לא תחדש את הלחימה ברצועה. סגנו של יחיא סינוואר, ח'ליל אל-חיה, התייחס למתווה שאושר על ידי ארגונו בריאיון לאל-ג'זירה, וטען כי ההצעה אליה חמאס השיב בחיוב כוללת שלושה שלבים, שיחלו בהפסקת אש של 42 ימים כשלב ראשון - שיכלול בנוסף נסיגה ישראלית מוואדי עזה, חזרת עזתים צפונה וחילופי חטופים ואסירים פלסטינים.

לפי בכיר ארגון הטרור, שני השלבים הבאים שכל אחד מהם כולל הפוגה ל-42 ימים. במסגרת המתווה הוצע כי בשלב הראשון ישוחררו 33 חטופים ישראלים בתמורה לבין 800 עד 1,000 אסירים פלסטינים. השלב השני כולל את השלמת חילופי האסירים והחטופים, בעוד שהשלב השלישי כולל חילופי גופות, שיקום של הרצועה וכן את סיום המלחמה בערבות של הנשיא ג'ו ביידן בעצמו.

פלסטינים חוסים במחנה האוהלים שהוקם ברפיח
פלסטינים חוסים במחנה האוהלים שהוקם ברפיח | צילום: רויטרס

התגובות במערכת הפוליטית לתשובת חמאס לא איחרו להגיע. השר בני גנץ התחייב כי ישראל תמשיך לבצע כל מאמץ כדי להחזיר את החטופים. "אנחנו לעולם לא נרפה מהמאמץ להשבת חטופינו" הבטיח גנץ, "נמשיך לפעול להחזרתם כמטרת מלחמה, אבל קודם כל כחובה מוסרית עליונה". עוד מסר: "צוות המשא ומתן וגורמי המקצוע ממשיכים לפעול בכל דקה ובכל רגע, ובוחנים גם את ההצעה שהעביר חמאס שאינה תואמת את השיח שהתקיים עד כה מול המתווכות ויש בה פערים משמעותיים. למרות זאת אנו ממשיכים להפוך כל אבן ותצא משלחת לקהיר".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר: "ממשלה שרוצה להחזיר את החטופים מכנסת עכשיו דיון דחוף ושולחת את הצוותים לקהיר, לא מוציאה בהיסטריה 3 תדרוכים שונים מגורמים שונים ומועכת את הלב של המשפחות. חרפה לאומית. אין גבול".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר מנגד: "לתרגילים והמשחקים של החמאס יש רק תשובה אחת: פקודה מיידית לכיבוש רפיח! הגברת הלחץ הצבאי, והמשך כתישתו המלאה של חמאס, עד הכרעתו המוחלטת".

גם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הגיב לתשובת חמאס - ובירך עליה. "אנו מברכים על העובדה שחמאס קיבלה את הפסקת האש ומקווים שישראל תעשה את אותו הדבר", נמסר מטעם הנשיא הטורקי.

הפגנות למען שחרור החטופים, הערב בתל אביב
הפגנות למען שחרור החטופים, הערב בתל אביב | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

מטה משפחות החטופים בירך על תשובת חמאס בתקווה להחזרת 132 החטופים, ומטעמו נמסר: "עכשיו הזמן של ממשלת ישראל, להוכיח במעשים את מחויבותה לאזרחיה - על הקבינט לקחת את הסכמת חמאס ולהפוך אותה לעסקה להחזרת כולם. השבת החטופים היא המפתח לביטחון הישראלי".

אלפים יצאו הערב להפגין למען שחרור החטופים ובדרישה להסכים לעקה. מורן זר קצנשטיין, מייסדת בונות אלטרנטיבה, מסרה: "נתניהו, גלנט וגנץ אין מנדט כל החטופים. הכשלת העסקת מנוגדת לאינטרסים המדיניים של ישראל, פוגעת ביכולת המדינה לשקם את הדרום והצפון ופוגעת בחטופים ובחטופות שנמקים בשבי. החזירו אותם עכשיו".