דיווח: ממשל ביידן חזר בו מכוונתו להטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה

ברשת ABC דווח כי בעקבות הטיפול הישראלי בבעיית "הפרת זכויות האדם" בגדודים מסוימים בצה"ל, בהם נצח יהודה, לא יוטלו עליהם עיצומים מהממשל האמריקני. עוד נמסר כי הממצאים שמוכיחים הפרת זכויות אדם נאספו לפני המלחמה - ואין להם קשר לפעילות בעזה

זמן צפייה: 00:32

ברשת ABC האמריקנית דווח היום (שישי) כי ממשל ביידן יחזור בו מכוונתו להטיל סנקציות על גדודים בצה"ל, ביניהם גדוד נצח יהודה - כיוון שישראל נוקטת בצעדים לטיפול בבעיית "הפרת זכויות האדם", כך לפי האמריקנים. עוד נמסר כי הממצאים שמוכיחים כי הופרו זכויות אדם על ידי גדוד זה נאספו לפני המלחמה - ואין להם קשר ללחימה בעזה.

כמו כן, דווח כי הסיוע האמריקני לא יופלה בין גדודים לבקשת הממשל - וצה"ל יחליט על חלוקת הנשק ביניהם. במכתב ששלח מזכיר המדינה בלינקן ליו"ר הקונגרס מייק ג'ונסון ועדיין לא פורסם אך הגיע לידי ABC, נטען כי לפי קביעת וושינגטון, "הסיוע הצבאי לישראל לא יתעכב עקב עיצומים - וישראל תזכה למלוא הסחורה שנקבעה בהצבעה".

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בביקורו בישראל
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

כזכור, בסוף השבוע שעבר דווח כי לראשונה בהיסטוריה תטיל ארצות הברית סנקציות על יחידה בצה"ל, בשל "הפרת זכויות אדם" של לוחמי נצח יהודה בגדה המערבית. מכל קצוות הקשת הפוליטית תקפו את הכוונה האמריקנית, וראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "בשעה שחיילינו נלחמים במפלצות הטרור, הכוונה להטיל סנקציה על יחידה בצה"ל זה שיא האבסורד ושפל ערכי".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "הסנקציות האמריקאיות על גדוד נצח יהודה הן שגיאה ועלינו לפעול כדי לבטלן", והוסיף כי "מקור הבעיה אינו בדרג הצבאי אלא בדרג המדיני". השר בני גנץ אמר: "יש לי הערכה רבה לידידינו האמריקאים, אבל הטלת סנקציות על היחידה היא תקדים מסוכן, וגם מעבירה מסר שגוי לאויבינו המשותפים בזמן מלחמה".

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: מארק ישראל סאלם / פול

בצה"ל התייחסו לדיווחים, והודיעו כי העניין אינו מוכר להם - והוא ייבחן במידה ותתקבל החלטה על ידי הממשל האמריקני. "צה"ל פועל ויוסיף לפעול לבדיקת כל אירוע חריג באופן ענייני ובהתאם לדין", נמסר בהודעת דובר צה"ל. עוד נמסר בגיבוי לחיילי הגדוד: "לוחמי נצח יהודה משתתפים במלחמה ברצועת עזה, באומץ ובמקצועיות, תוך שמירה על ערכי ורוח צה״ל ועקרונות הדין הבינ"ל. לאורך השנים האחרונות, לוחמי הגדוד נמצאים בליבת העשייה המבצעית מסביב לשעון, כדי לשמור על ביטחון אזרחי מדינת ישראל, לצד היותו גדוד מוביל בשילוב חרדים לוחמים בצה"ל".

בערב חג הפסח, שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם לוחמי גדוד נצח יהודה בגבול עזה, וברקע הדיווחים כי יוטלו על הגדוד עיצומים, אמר ללוחמיו: "אף אחד בעולם לא ילמד אותנו בעולם מה זה מוסר ומה זה נורמות". "שגיאות ותקלות קורות בכל מקום שיש בו פעילות צבאית ואסור שיקרו", הוסיף גלנט, "בוודאי לא דברים שקשורים לעניינים נורמטיביים שאסור לנהוג בהם, אבל זה שחייל אחד, או שניים, או חיילים עשו משהו לא נכון, זה לא מטיל דופי בגדוד. הגדוד הוא מסגרת לוחמת, שעושה את העבודה שלה ברמה גבוהה מאוד. אם יש מישהו שקורה איתו משהו, אנחנו מטפלים בו".

לוחמי גדוד נצח יהודה בגבול עזה
לוחמי גדוד נצח יהודה בגבול עזה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גדוד נצח יהודה, המכונה גם גדוד 97, משתייך לחטיבת כפיר של חיל הרגלים. הגדוד נקרא בעבר הנח"ל החרדי, ומקור השם "נצ"ח יהודה" בראשי תיבות של "נוער צבאי חרדי". המסלולים הוקמו על ידי צה"ל בשיתוף עם רבני עמותת נצח יהודה ואגף הנוער והנחל (הביטחוני חברתי) במשרד הביטחון, על מנת לאפשר לחרדים לשלב שירות צבאי קרבי עם המשך השמירה על אורח חייהם.