מההצהרה של שיקלי ועד הציוץ של בן גביר: ההתנגשויות עם ממשל ביידן

כשצה"ל כבר עם רגל אחת בתוך רפיח, והאיומים על הפסקת העברת הנשק האמריקני כבר מפורשים - היחסים של הממשלה עם ארצות הברית לישראל מגיעים לאחת מנקודות המבחן הכי משמעותיות מתחילת המלחמה. אז כדי להוסיף עוד קצת שמן למדורה הגיע השר לביטחון לאומי עם ציוץ שלא השאיר מקום לפרשנויות | כרוניקה של משבר

זמן צפייה: 02:19

כשצה"ל כבר עם רגל אחת בתוך רפיח, והאיומים על הפסקת העברת הנשק האמריקני כבר מפורשים - היחסים של הממשלה עם ארצות הברית מגיעים לאחת מנקודות המבחן הכי משמעותיות מתחילת המלחמה. אז כדי להוסיף עוד קצת שמן למדורה, הגיע היום (חמישי) איתמר בן גביר עם הציוץ שבו נכתב "חמאס 'לב' ביידן". לא היה צריך יותר משתי מילים באנגלית ואימוג'י כדי לייצר סערה נוספת עם בת הברית הכי חשובה של ישראל.

בן גביר הוא אולי המוביל הכי בולט של הקו הזה, מספיק להיזכר בדברים שלו באולפן חדשות 13 לפני כשבועיים. "הנשיא ביידן מעדיף את האינטרסים הפוליטיים הצרים מאשר את ניצחון מדינת ישראל", "אני חושב שאין ספק שטראמפ יהיה יותר טוב למדינת ישראל".

ולמקרה שזה לא היה מספיק ברור - אחריו הגיע שר התפוצות עמיחי שיקלי, במסר שהתחיל טוב, ומשם התדרדר ולא השאיר ספק ליושבים בבית הלבן. "אני חושב שהוא אישית כן ידיד של ישראל", אמר שיקלי, "אבל הוא נתון ללחצים מאוד כבדים שפועלים עליו ומשפיעים, ומייצרים נזק אמיתי ליחסים בין המדינות".

או טלי גוטליב, שאולי שימשה השראה לבן גביר, והגדילה לקבוע שביידן תמך בחמאס. "אני לא כוכב בדגל ארה"ב ואני לא קולוניה", אמרה גוטליב, "ארה"ב באי-הטלת הווטו הפגינה תמיכה בחמאס".

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

בדרך היו עוד לא מעט נקודות מחלוקת, כמו סערת הסנקציות על הגדוד החרדי נצח יהודה, אבל בעולם של גינויים על ישראל, בתקופה כל כך רגישה וכל כך ממושכת של מלחמה בכמה חזיתות, התמיכה, הגיבוי, וגם הכסף האמריקני חשובים במיוחד גם אם לא כל חברי הממשלה מסכימים עם כל אמירה של האמריקנים, בעיקר כשהאלטרנטיבה שלה מייחלים מובילי המאבק נגד ממשל ביידן לא בהכרח עדיפה.