ארה"ב ברקע המבצע ברפיח: "בוחנים את הסיוע הביטחוני לישראל"

מזכיר ההגנה אוסטין אמר כי וושינגטון "בוחנת את סיוע הצבאי לישראל בטווח הקצר". הוא הוסיף כי "טרם התקבלה החלטה סופית" על עיכוב הנשק. גורמים בישראל הביעו "תסכול עמוק", ואמרו כי המהלך "עלול לפגוע בעסקה לשחרור החטופים"

זמן צפייה: 04:34

מזכיר ההגנה של ארצות הברית, הגנרל לויד אוסטין, התייחס היום (רביעי) לדיווחים אודות עיכובי משלוחי נשק אמריקניים לישראל, ואישר כי וושינגטון "בוחנת את הסיוע הביטחוני לטווח הקצר" על רקע הפעילות של צה"ל ברפיח. "ארצות הברית עדיין לא קיבלה החלטה סופית איך להמשיך עם עיכוב משלוחי הנשק ומה יהיה הצעד הבא", הודיע אוסטין, שאמר את הדברים במסגרת שימוע שנערך בקונגרס.  במקביל, הנשיא ג'ו ביידן לא השיב כשנשאל על הנושא ביציאה מהבית הלבן.

דבריו של מזכיר ההגנה האמריקני מהווים התייחסות פומבית ראשונה של גורם רשמי בממשל ביידן לדיווחים על עיכובי משלוחי הנשק - והם עשויים להוות תמרור אזהרה חמור לישראל בנוגע להמשך פעולת צה"ל ברפיח, אליה התנגד הנשיא ביידן. על פי גורמים ביטחוניים ששוחחו עם חדשות 13, ההחלטה האמריקנית אינה פוגעת ביכולות של צה"ל בטווח המיידי, אך לאורך זמן הדבר יפגע ביכולת לפעול בעתיד בעזה, בצפון וגם מול איראן - מכיוון שישראל לא יכולה לנהל מערכה רב זירתית ללא גב מהנשיא ומארה"ב.

בתוך כך, גורמים ישראלים שצוטטו ברשת CNN הביעו חשש מההתנהלות האמריקנית, וטענו כי עיכוב משלוחי הנשק "עלול לסכן עסקת חטופים". מוקדם יותר גורם ישראלי בכיר ששוחח עם רשת NBC אמר כי בממשלה הישראלית שורר "תסכול עמוק" בעקבות החלטת הממשל האמריקני לעכב משלוחי נשק. הגורם הוסיף כי המתיחות בין וושינגטון וירושלים גבוהה בכל מקרה, לאחר שבישראל חשו כי ארה"ב אפשרה לחמאס להציג את עצמו כמי שמסכים לעסקה, בניגוד לישראל.

מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין
מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
טנקים ישראליים בצד העזתי של מעבר רפיח
טנקים ישראליים בצד העזתי של מעבר רפיח | צילום: דובר צה"ל

הסנאטור לינדזי גרהאם, בכיר המפלגה הרפובליקנית, תהה בפני מזכיר ההגנה אוסטין: "אתה לא חושב שעיכוב משלוחי הנשק לישראל יגרום לחמאס ולחיזבאללה להבין שהם יכולים ללחוץ את ישראל יותר?". עוד הוסיף הסנאטור: "לפני כמה שבועות ישראל הותקפה על ידי איראן, אני לא חושב שאתה יכול להגיד להם באיזה כלים להשתמש ואיך להשתמש בהם".

בדיווחים שפורסמו הבוקר בכלי תקשורת אמריקניים, בכירים בממשל ביידן כבר אישרו שארצות הברית עצרה משלוח נשק לישראל, עקב חששותיהם ממבצע נרחב ברפיח. הבכירים טענו כי פלישה קרקעית בהיקפים גדולים בדרום רצועת עזה "עלולה להעלות את מניין המתים באופן ניכר", כיוון שלמעלה ממיליון אזרחים שוכנים באזור זה. כזכור, אתמול צה"ל השתלט על הצד העזתי של מעבר רפיח, כחלק מ"פעולה מוגבלת בדרום רצועת עזה".

הסנאטור לינדזי גרהאם
הסנאטור לינדזי גרהאם | צילום: רויטרס

על פי הדיווחים, המשלוח שנעצר כלל 1,800 פצצות במשקל 900 קילוגרם ו-1,700 פצצות במשקל 225 קילוגרם. עוד דווח כי בוושינגטון שוקלים לעצור משלוח נוסף, הכולל 6,500 ערכות לניווט טילים, ההופכות נשק רגיל למדויק. אמש, ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי שווי חבילת הנשק המעוכבת הינו 260 מיליון דולר. עם זאת, הגורמים בממשל ביידן ששוחחו עם כלי התקשורת בארה"ב מסרו כי המשלוחים עדיין יכולים להימסר לישראל, בהתאם לשיקול הדעת של הנשיא.

כמו כן, הבכירים טענו כי לעצירת המשלוח אין קשר לסיוע בסך 26 מיליארד דולר לישראל, שעבר בקונגרס בחודש שעבר. אף על פי כן, ממשל ביידן אישר לאחרונה משלוח נשק וציוד בסך 827 מיליון דולר לישראל, טען אחד הבכירים. דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, סירב להתייחס לפני יומיים לעצירת משלוחי הנשק, ואמר במהלך תדרוך הבית הלבן כי "ההתחייבויות הביטחוניות שלנו לישראל יציבות כברזל".

Us,pentagon,in,washington,dc,building,looking,down,aerial,view
הפנטגון | צילום: Shutterstock

בהתייחסות לפעולה הישראלית המוגבלת ברפיח, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול כי "הכניסה של צה"ל לרפיח משרתת שני יעדי מלחמה מרכזיים - השבת חטופינו וחיסול חמאס. אנחנו כבר הוכחנו בשחרור החטופים הקודם - לחץ צבאי על ארגון הטרור הוא תנאי הכרחי להשבתם".

"אמש הנחיתי, בהסכמת קבינט המלחמה, לפעול ברפיח", הוסיף נתניהו, "תוך שעות כוחותינו הניפו את דגלי ישראל במעבר רפיח, והורידו את דגלי חמאס. תפיסת המעבר היא צעד חשוב מאוד בדרך להשמדת היכולות הצבאיות הנותרות של חמאס, לרבות חיסול ארבעת גדודיהם ברפיח, וצעד חשוב לפגיעה ביכולות השלטוניות שלהם - החל מהבוקר שללנו מחמאס מעבר שהיה חיוני לביסוס שלטון הטרור שלו ברצועה".