שנה לבחירות במצרים: הקרב על הירושה בשיאו

יותר משנה לבחירות במצרים, חוסני מובארק לא הודיע עדיין אם יתמודד, אבל קרבות מרים כבר ניטשים בין אלו שרואים בעצמם מועמדים פוטנציאלים, כולל שימוש בתמונות חושפניות של ביתו של אחד המועמדים

נשיא מצרים, חוסני מובארק, בפגישתו עם נשיא טורקיה, עבדוללה גול
נשיא מצרים, חוסני מובארק, בפגישתו עם נשיא טורקיה, עבדוללה גול | צילום: רויטרס (ארכיון)

(2:16 דקות)

השאלה הבוערת ביותר כרגע במצרים - מי יהיה יורשו של מובארק בבחירות לנשיאות ב-2011 - צצה בכל פינה מסמטאות קהיר. מובארק עצמו אמנם עשוי לבחור לרוץ לקדנציה נוספת כנשיא, אך אם יחליט לוותר על כך, כפי שצופים רבים מהאנליסטים המצריים, אין תשובה ברורה לשאלה הזו.

עם זאת, בנו של חוסני מובארק, גמאל בן ה-46, נראה כמחליף אפשרי לאביו. לאחר שעבד במשך שנים בתחום ההשקעות הבנקאיות, התפנה גמאל להנהיג את הוועדה הפוליטית של המפלגה השולטת במדינה - המפלגה הלאומית הדמוקרטית. על שמו חתומות רפורמות מרשימות שנעשו בכלכלה המצרית. אגב, מועמדותו הצפויה הכעיסה רבים ממתנגדיו הבדלניים של הנשיא המכהן, שאינם מעוניינים במחליף מאותה המשפחה. תמונות רבות של גמאל נתלות בימים אלה ברחבי מצרים כמה שמסתמן כקמפיין הבחירות שלו.

חוסני מובארק עצמו מעולם לא מינה רשמית סגן נשיא, תפקיד שבעבר היווה פלטפורמה לתפיסת המושכות. במפלגתו לא רואים כרגע בהכרזת היורש כמהלך נחוץ. עם זאת, תרחישים אחרים עשויים להתרחש. דמות צבאית בכירה כמו ראש המודיעין עמר סלימאן עשויה למצוא את עצמה בשלטון, או אפילו ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לשעבר, מוחמד אל-בראדעי. אגב, תמונות של בתו של אל-בראדעי עם בגדי ים הועלו לאחורנה לאינטרנט, במה שנראה כניסיון לפגוע בתדמיתו.

אך הסיכויים לתחרות ממשית מול גמאל מובארק נראים מינימליים ביותר, בשל חולשתה של האופוזיציה במצרים והמכשולים החוקתיים העומדים בפני מועמדים עצמאיים כמו אל-בראדעי, שטרם הכריז רשמית כי ירוץ לנשיאות. בינתיים, התשובה לשאלת הירושה מעסיקה כמובן מדינות כמו ישראל, שנמצאת בקשר דיפלומטי הדוק עם מצרים, וארצות הברית, שמספקת למעצמה הערבית סיוע בסך מיליארדי דולרים מדי שנה ורואה בה כבת ברית חשובה במזרח התיכון.