נתניהו: צווי מעצר בהאג - פשע שנאה אנטישמי חסר תקדים

ראש הממשלה התייחס לאפשרות שבית הדין הפלילי הבינלאומי יוציא צווי מעצר נגדו ונגד שר הביטחון והרמטכ"ל: "זו תהיה שערורייה ועיוות של הצדק. לבית הדין אין סמכות על ישראל". הרצוג: "מתנגד לשימוש לרעה במוסדות משפטיים בינלאומיים כדי לשלול מישראל זכויות בסיסיות". דיווח: תובעים מהאג גבו עדויות מצוותי בתיה"ח שיפא ונאסר שברצועה

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: מארק ישראל סאלם / פול

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (שלישי) לאפשרות הוצאת צווי מעצר נגדו ונגד שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי על-ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC), ואמר כי "לבית הדין הזה אין שום סמכות על מדינת ישראל". ראש הממשלה טען: "האפשרות שהוא יוציא צווי מעצר על פשעי מלחמה נגד מפקדי צה"ל ומנהיגי המדינה - שערורייה בקנה מידה היסטורי. שום החלטה, לא בהאג ולא בשום מקום אחר, לא תפגע בנחישות שלנו להשיג את כל מטרות המלחמה".

עוד אמר רה"מ נתניהו כי בצעד זה, "בית הדין מנסה למנוע מישראל להיכנס לרפיח, להלך אימים על מנהיגי וחיילי המדינה, ובעצם לשתק את יכולת ההגנה העצמית של ישראל", ותקף: "80 שנה אחרי השואה, הגופים הבינלאומיים שקמו למנוע שואה נוספת, שוקלים לשלול ממדינת היהודים את זכותה להגן על עצמה נגד אלה שבאו ועודם פועלים באופן מוצהר לבצע בנו רצח עם. זהו אבסורד עיוות של הצדק וההיסטוריה".


"זאת תהיה הפעם הראשונה שמאשימים בפשעי מלחמה מדינה דמוקרטית, שנלחמת על חייה לפי כל כללי הדין הבינלאומי. אם הדבר הזה אכן יתרחש, זה יהיה כתם בל ימחה על האנושות כולה", אמר ראש הממשלה, והדגיש כי "זה יהיה פשע שנאה אנטישמי חסר תקדים, פשע שישפוך שמן על התבערה האנטישמית שכבר משתוללת בעולם".

נתניהו סיים בפנייה למנהיגי אומות העולם: "ישראל מצפה שיצאו בתקיפות נגד הצעד השערורייתי הזה, צעד שיפגע ביכולת ההגנה העצמית לא רק של מדינת ישראל, אלא של כל הדמוקרטיות בעולם. ישראל מצפה ממנהיגים אלה, שיפעילו את מלוא השפעתם ואת כל האמצעים העומדים לרשותם כדי לעצור צעד מסוכן זה, שיהווה פשיטת רגל מוסרית והיסטורית".

הנשיא יצחק הרצוג
הנשיא יצחק הרצוג | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס גם הוא לנושא, ואמר: "לישראל יש את הזכות והחובה המלאה לשחרר את החטופים המוחזקים בשבי ולהגן על אזרחיה". כמו כן, הרצוג הדגיש כי "הצבא שלנו וכוחות הביטחון פועלים ללא לאות להשגת יעדים אלו, על-פי החוק הבינלאומי".

בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו, הנשיא הרצוג יצא נגד בית הדין הפלילי: "אני מתנגד באופן חד משמעי לכל ניסיון לעשות שימוש לרעה במוסדות משפטיים בינלאומיים, כולל ה-ICC, במטרה לשלול ממדינת ישראל את זכויותיה הבסיסיות. יש לנו מערכת משפט עצמאית וחזקה שיודעת לתחקר לפי הצורך". לדבריו של נשיא המדינה, "פעולות כאלה ישמשו רק לקשירת ידיהן של כל האומות החופשיות והדמוקרטיות במאבק בטרור, ויש להתנגד להן בתוקף".

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג
בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג | צילום: רויטרס

בתוך כך, לפי שני גורמים שצוטטו בסוכנות הידיעות רויטרס, תובעים מבית הדין הפלילי הבינלאומי גבו עדויות מצוותי שני בתי החולים הגדולים בעזה, בצעד ראשון לקראת נקיטת צעדים נגד ישראל והדרג המדיני והצבאי בעקבות "פשעים אפשריים ברצועת עזה".

לפי הדיווח, התובעים גבו עדויות מאנשי צוות בבית החולים שיפא בעיר עזה, ובבית החולים נאסר בח'אן יונס. כמו כן, הגורמים טענו כי גם אירועים שהתרחשו סביב בתי החולים ולא בהכרח בתוכם עשויים להפוך לחלק מהחקירה. משרד התובע בבית הדין הפלילי בהאג סירב להגיב לדיווח.