ביידן: "אם איראן תגרום להסלמה, ארה"ב עלולה להיגרר"

במאמר מיוחד שפרסם בוול סטריט ג'ורנל, הזהיר נשיא ארה"ב מהסלמה משמעותית מצד טהרן - וקרא לקונגרס להעביר מיידית את חבילות סיוע החוץ לבעלות בריתה של וושינגטון: "לא נוכל לעמוד מנגד". בדבריו התייחס ביידן גם לאוקראינה, ואמר כי זהו "רגע האמת" של ירושלים וקייב. דיווח: איראן מפנה בסיסים של משמרות המהפכה בסוריה, והזהירה את חיזבאללה

זמן צפייה: 01:23

בטור מיוחד שפרסם היום (רביעי) בוול סטריט ג'ורנל תחת הכותרת "זמן האמת של אוקראינה וישראל", נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס למלחמות הנמשכות בשתי המדינות, קרא לקונגרס להעביר את חבילות סיוע החוץ לשתיהן - והזהיר כי ייתכן שארה"ב תיגרר לעימות נגד איראן במידה והיא תביא להסלמה משמעותית. בתוך כך, ההיערכות של משטר האייתוללות לפעולת תגמול ישראלית נמשכת - ואנשי משמרות המהפכה וחיזבאללה פונו מסוריה בשל חשש לחיסולים.

"לאחר שנים בהן תמכה בחיזבאללה, בחמאס ובשליחים אחרים שביצעו תקיפות נגד ישראל, איראן תקפה ישירות בתקווה לחדור את ההגנה האווירית הישראלית הכוללת את קלע דוד וכיפת ברזל", כתב הנשיא ביידן, "גם אוקראינה וגם ישראל ניצבות בפני אויבים המבקשים להשמידם. המשטר האיראני רוצה להשמיד את ישראל ולמחוק את המדינה היהודית היחידה מהמפה. אמריקה לעולם לא יכולה לקבל את זה".

"אם איראן תצליח לגרום להסלמה במתקפותיה נגד ישראל, ארצות הברית עלולה להיגרר פנימה", הבהיר הנשיא, ששב והדגיש כי ישראל היא השותפה החזקה ביותר של וושינגטון במזרח התיכון. "לא יעלה על הדעת שנעמוד מנגד במידה ומערכות ההגנה הישראליות יחלשו ואיראן תוכל לזרוע את ההרס שהיא מבקשת. אנחנו יכולים למנוע זאת באמצעות חימוש מחדש של ההגנה הישראלית והעברת סיוע צבאי עכשיו - כדי שהיא תוכל להמשיך להגן על עצמה במלוא העוצמה".

תהלוכות "יום הצבא הלאומי
תהלוכות "יום הצבא הלאומי | צילום: רויטרס

ביידן הבהיר כי סיוע אמריקני שיישלח לישראל ולאוקראינה לא יינתן כ'צק ריק'. לדבריו, הממשל שלו יישלח לירושלים ולקייב ציוד מהאספקה הקיימת של צבא ארה"ב, ולאחר מכן יחדש את המלאי באמצעות הכספים שהקונגרס יאשר, אשר ישמשו לרכישה מספקים ויצרנים אמריקניים.

בהתייחסות למצב ההומניטרי ברצועת עזה, הנשיא חזר על חששותיו בנוגע לביטחון האוכלוסייה העזתית, אך הדגיש כי חבילת הסיוע שהוא מבקש לאשר תופנה ליכולות ההגנה של ישראל. "חבילת הסיוע הזו מתמקדת בצרכים ההגנתיים ארוכי הטווח של ישראל - במטרה להבטיח שהיא תוכל לשמור על יתרונה הצבאי נגד איראן ונגד כל יריב אחר", כתב.

את הטור המיוחד חתם הנשיא ביידן במילים: "ישנם רגעים בהיסטוריה הדורשים אומץ ומנהיגות. זה אחד מהרגעים האלו".

הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב
הנשיא ביידן בפגישתו עם רה"מ נתניהו בתל אביב | צילום: רויטרס

המשטר האיראני כאמור אינו קפא על השמרים, ובטהרן נמשכת ההיערכות לתגובה הישראלית הצפויה. על פי גורמים סורים רשמיים ששוחחו עם וול סטריט ג'ורנל, משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו באופן משמעותי את נוכחותם של בכירים מטעמם בסוריה. גם קצינים מדרג הביניים בשני הארגונים נמצאים בתזוזה, והם הועברו מאזורי הפעילות הקבועים שלהם למקומות חדשים בסוריה.

בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט סייר היום בזירת הפיגוע בו נרצח הנער בנימין אחימאיר באזור בנימין, והתייחס לתגובה אפשרית של ישראל. "הטרור האיראני שמתחיל בטהרן מנסה להגיע עד ליהודה ושומרון כדי לפגוע באזרחי ישראל", אמר שר הביטחון, ואיים: "את ידיהם המגואלות בדם נגדע בכל מקום - בבלימה ובמתקפה".

שר הביטחון יואב גלנט בזירת הרצח של בנימין אחימאיר
שר הביטחון יואב גלנט בזירת הרצח של בנימין אחימאיר | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

"גם כאן ביהודה ושומרון הזרועות של איראן מנסות ליצור פיגועי טרור, באמצעות החדרה של אמצעי לחימה, חומרי נפץ, חוליות טרור, כסף, סיוע בביצוע פיגועים, והכל על מנת לפגוע באזרחי ישראל", המשיך גלנט, "אנחנו נגדע את הידיים האכזריות האלה בכל מקום שיהיו, נגן על אזרחי ישראל, נבלום ונכה ככל שיידרש, בכל מקום. לא יהיה שום דבר שימנע מבעדנו להביא לכך שאזרחי ישראל יהיו בטוחים".

בישיבת הממשלה היום, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס גם הוא לאיומי איראן, ואמר כי ישראל "תקבל את ההחלטות שלה ותעשה כל מה שצריך כדי להגן על עצמה". לפני כן, נתניהו נפגש עם שר החוץ הבריטי דייוויד קמרון ושרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק. על פי הודעת לשכת ראש הממשלה, נתניהו הודה לשרי החוץ על תמיכות מדינותיהם בהדיפת המתקפה האיראנית, והוסיף כי ישראל שומרת לעצמה את הזכות להגיב.

טילים איראנים מוצגים להמון בטהרן
טילים איראנים מוצגים להמון בטהרן | צילום: רויטרס

כזכור, ממשל ביידן מפעיל לחץ על ישראל כדי שלא תבצע מתקפת תגמול נגד איראן. בכירים אמריקנים, ובראשם הנשיא ביידן, קראו למקביליהם בישראל להסתפק בכך שמבצע סיכול המתקפה האיראנית צלח, ולא להסתכן בפעולות שעלולות להביא להסלמה במזרח התיכון.