קטר "בוחנת מחדש" את התיווך: "פוליטיקאים מנצלים אותנו"

ברקע הקיפאון במגעים לעסקה בין ישראל וחמאס, ראש ממשלת קטר הודיע כי מדינתו שוקלת להפסיק לתפקד כמתווכת - בשל "שימוש לרעה" שפוליטיקאים עושים במאמצים הקטריים

ראש ממשלת קטר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני
ראש ממשלת קטר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני | צילום: רויטרס

ראש ממשלת קטר, מוחמד בן עבד אאל ת'אני, אמר הערב (רביעי) כי מדינתו "בוחנת מחדש" את תפקידה כמתווכת במסגרת המגעים המתמשכים לגיבוש עסקה שתכלול שחרור חטופים והפסקת אש ברצועת עזה. לדבריו של ת'אני, קטר שוקלת להפסיק לתפקד כמתווכת מכיוון שפוליטיקאים עושים "שימוש רע ונצלני" במאמציה של דוחא.

על אף שראש הממשלה הקטרי לא נקב בשמות הגורמים שאותם הוא מאשים בניצול לרעה של מדינתו, דבריו מגיעים על רקע מתיחות גוברת בין דוחא וירושלים. גורמים ישראלים מתחו ביקורת על התיווך בשיחות המשא ומתן, ואף האשימו את קטר בגרירת רגליים. "יש גרירת רגליים משמעותית של קטר", אמר גורם מדיני לחדשות 13 בתחילת החודש.

הגורם המדיני הסביר כי הועברה לקטר בבקשה ברורה כדי שתפעיל לחץ על חמאס במהלך המגעים- לרבות באמצעות גירוש משפחות וראשי טרור מדוחא, וכן בסגירת חשבונות שמשמשים פעילי טרור. קטר טרם פעלה באופן זה.

הפגנה מול שגרירות קטר בניו יורק
הפגנה מול שגרירות קטר בניו יורק | צילום: לירי אגמי ובנג'מין קולנה

שר החוץ הקטרי השמיע הערב טענות דומות לאלו שהציף ת'אני, במהלך מסיבת עיתונאים שקיים עם מקבילו הטורקי. "למרבה הצער ראינו כי יש ניצול לרעה של התיווך שלנו, לטובת אינטרסים פוליטיים צרים. בעקבות זאת קטר תבצע הערכה כוללת לתפקידה במגעים", אמר שר החוץ.

"אנחנו מבצעים עכשיו הערכה מחדש בכל נושא התיווך ובודקים את מידת המעורבות של הצדדים השונים במאמצים", הוסיף, ואמר פעם נוספת: "יש ניצול ופגיעה בתפקיד הקטרי - והדבר אינו מקובל".

פעילות הכוחות בבית חאנון חרבות ברזל רצועת עזה
פעילות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

ברקע חוסר ההתקדמות במגעים לעסקת חטופים, ולקראת ציון 200 ימים מאז פרצה המלחמה, מטה משפחות החטופים הודיע כי יקיים מחר עצרת למען שחרור החטופים בתל אביב. "ערב חג החירות, כשבמנהרות החמאס עדיין נמצאים 133 חטופים, עם ישראל יתאחד כולו בקריאה ברורה למען השבת החטופים ושלום הלוחמים", נכתב בהודעה שנמסר מהמטה, "לעצרת האחדות בכיכר החטופים יגיעו נציגים מכל חלקי החברה הישראלית: ימין, שמאל, דתיים, חילונים, מרכז ופריפריה ועוד".